onsdag, juli 15, 2009

Potterpremiär

Jag och de stora tjejerna var på premiären av "Harry Potter 6", d v s Harry Potter och Halvblodsprinsen idag.

Vi har läst alla böckerna, vi har sett de filmer som kommit hittills.

Av de sju böckerna tyckte jag att just sexan var bäst, som bok betraktat. Kan iofs ha att göra med att jag läste den på engelska först, böcker tenderar vara bättre på originalspråk än i översättningar. Men, iallafall - vi var på bio idag.



Jag tyckte filmen var 'ok', inte jättebra, inte i närheten av boken - men ok. Och har man inte läst boken tror jag man tycker filmen är - just - jättebra. Tjejerna tyckte den var knappt ok, de jämförde nog lite för mycket med boken och saknade mer än jag det som inte fick plats (tid) i filmen.

Dock var det tydligare än i de tidigare filmerna att här kommer en 'fortsättning', det här var mer eller mindre enbart en prolog inför de två avslutande filmerna. De bygger upp en förväntan och en spänning och jag undrar hur mycket de egentligen kan dra ut på det i slutet. Jag tyckte ju redan när jag läste sista boken att de, ungefär, hundrafemtio mittersta sidorna bara var långtråkiga och onödiga. Ska de nu göra två filmer av den boken har de ju alla möjligheter att verkligen ta tillvara allt som utspelar sig på de sjuhundra sidorna och göra något storslaget av det.

Jag hoppas de lyckas ordentligt.

Fast nu blev jag sugen på att läsa om de två sista böckerna, jag har dem ju här hemma.

2 kommentarer:

Anna sa...

fina krusmynta, jag behöver en mailadress. jag har letat men jag hittar inte någon. maila till whimsicalsucker@gmail.com så får du en invite pronto!

~ Kaffemoster ~ sa...

Vi vill också gärna se den, iaf jag, äldsta dottern och sonen... Ska se om vi far till det under/efter semestern INNAN den slutat gå.